شعر عن مصر حزين بالعامية
‫الرئيسية‬ قصائد وأشعار شعر عن مصر حزين بالعامية

شعر عن مصر حزين بالعامية

يهتم قطاع كبير من الأفراد بالبحث عن شعر عن مصر حزين بالعامية ، يمكن استخدامه في المناسبات الخاصة بـ حرب أكتوبر أو المناسبات الأخرى، وقد يلجأ له البعض عند وقوع البلاد في أزمات وخلافات سواء أزمات داخلية أو خارجية.

شعر عن مصر حزين بالعامية

– على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب وبحبها وهي مرمية جريحة حرب بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب على اسم مصر مصر النسيم في الليالي وبياعين الفل ومرايه بهتانة ع القهوة .. أزورها .. واطل القى النديم طل من مطرح منا طليت والقاها برواز معلق عندنا في البيت فيه القمر مصطفى حبيب الكل المصري باشا بشواربه اللي ما عرفوا الذل ومصر فوق في الفراندة واسمها جولييت ولما جيت بعد روميو بربع قرن بكيت ومسحت دموعي في كمي ومن ساعتها وعيت على اسم مصر أنا اللي اسمي حتحـور .. أنا بنت رع مثـال الأمـومـة ورمـز الحـنـان تفـيض حـلمـاتي وتمـلا الـتـرع وتسـقـي البـشـر كلهـم والغـيـطان نهايته يا مصر اللي كانت أصبحت وخلاص تمثال بديع وانفه في الطين غاص وناس من البدو شدوا عليه حبال الخيش والقرص رع العظيم بقى صاج خبيز للعيش وساق محارب قديم مبتورة ف أبو قرقاص ما تعرف اللي بترها سيف والا رصاص والا الخراب اللي صاب عقل البلد بالطيش قال ابن خلدون أمم متفسخة تعيش ليش وحصان صهل صحى جميع الجيش

– النخل في العالي والنيل ماشي طوالي معكوسة فيه الصـور .. مقلوبة وانا مالي يا ولاد أنا ف حالي زي النقش في العواميد زي الهلال اللي فوق مدنة بنوها عبيد وزي باقي العبيد باجري على عيالي باجري وخطوي وئيد من تقل أحمالي محنيه قامتي .. وهامتي كأن فيها حديد وعينيا رمل العريش فيها وملح رشيد لكني بافتحها زي اللي اتولدت من جديد على اسم مصر مصر .. التلات أحرف الساكنة اللي شاحنة ضجيج زوم الهوا وطقش موج البحر لما يهيج وعجيج حوافر خيول بتجر زغروطة حزمة نغم صعب داخلة مسامعي مقروطة في مسامي مضغوطه مع دمي لها تعاريج ترع وقنوات سقت من جسمي كل نسيج وجميع خيوط النسيج على نبرة مربوطة أسمعها مهموسة والا أسمعها مشخوطة شبكة رادار قلبي جوه ضلوعي مضبوطة على اسم مصر وترن من تاني نفس النبرة في وداني ومؤشر الفرحة يتحرك في وجداني وأغاني واحشاني باتذكرها ما لهاش عد فيه شيء حصل أو بيحصل أو حيحصل جد أو ربما الأمر حالة وجد واخداني انا اللي ياما الهوى جابني ووداني وكلام على لساني جاني لابد أقوله لحد القمح ليه اسمه قمح اليوم وأمس وغد ومصر يحرم عليها .. والجدال يشتد..

– بحبها وقلبها عارف وأقولها وأنشرها صحايف ومنين ما أروح والله أنا شايف جوه العيون أحلى صبية في حبها أنا عشت يا ناس عمرين محبة وفا وإخلاص في حضنها أجمل إحساس وفي خوفها من الغربة عليا يا أمي عمرك ما تخافي دينك ده شايله على كتافي برقبتي والله ومش كافي لو تندهي مرة عليا ده أنا اللي شربان من نيلك وأنا اللي غرقان فخيرك ومهما طارت زغاليلك لا بد ترجع للغالية فطماني يا أم على حنانك وكبرت من دفا أحضانك ووعيت بحنانك.. وأمانك وشقاوتي حب وملاغيه مليت كياني بأثيرك ومشاعري كلها تأثيرك وعمري ما هاحس بغيرك ولا يمتلك قلبي عليا مصرية أيوا أنا مصرية وأفخر بجمايلها عليا وأسرح فيوم ما أردلها وأحني كفي من طينها وأشم ريحة ضفايرها تهوّن الغربة عليا.

قد يهمك أيضًا: شعر مدح الوطن

عبارات وحكم عن حب مصر

– يا أرض العز يا قاهرة المعز يا بلاد العلم والقطن.

– سلاماً عليكِ يا أرض النيل يا أم الجيل.

– الحب لك أرض والجمال سقف والمجد لك وقف يا داخل مصر منك ألف ما أحسن الجيدُ والجفن والكف.

– أرض إذا ما جئتها متقلباً فى محنةٍ ردتك شهماً سيداً.

– وإذا دهاك الهم قبل دخلوها فدخلتها صافحت سعداً سرمداً.

– قل للأخيار المكرمين الوافدين إليها مغرمين والقادمين إليها مسلّمين ادخلوا مصر إن شاء الله آمنين.

– فى مصر تعانقت القلوب وتصافح المحب والمحبوب والتقى يوسف ويعقوب.

– فصفق الدهر ليوسف منشداً وغنى الزمان له مغرداً وخروا له سجداً.

– فى مصر ترعرع الشعر وسال القلم البليغ بالسحر.

– دخلنا مصر والأشواق تتلى وكل الأرض أنسام وطل جمال يسلب الألباب حتى كأن القتل فيها يستحل.

– فى مصر القافية السائرة والجملة الساحرة والمقالة الثائرة والفكرة العاطرة.

– عالم من الجنود والبنود والوفود دنيا القادة أهل السيادة والإفادة والإجادة والريادة.

– صباح الخير يا أرض الكنانة يا ناصرة الديانة يا حاملة التاريخ بأمانة يا حافظة عهد الإسلام فى صيانة يا راعية الجمال فى رزانة.

– إن مصر بالنسبة للعرب هى القلب وإذا توقف القلب فلن تكتب للعرب الحياة.

– مصر يا أمة يا سفينة مهما كان البحر عاتي فلاحينك ملاحينك يزعقوا للريح تواتي.

– مصر هي أفضل وأجمل بلاد العالم لذا عندما يشعر الإنسان في الغربة أنه فاقد شيء مهم تكون بلاده مصر التي عندما يخرج منها أي إنسان يشعر بالحيرة لأنها السند بالنسبة لأبنائها.

– مصر ساكنة في كل قلب مصري حيث إنّها الحماية والسند وعندما تتعرض لأي نكسة فإنها بمثابة الكسرة لأبنائها لذا يعودون بسرعة شديدة من جديد ويأخذون بأيديها.

– مصر الأم الوطن الكبير الذي لا يستطيع أي شخص على أرضها الاستغناء عنها.

– مصر يا أُم المنيا عروس الصعيد في الدنيا مصر يا أُم الاسكندرية عروس البحرالأبيض دي حاجة تانية.

– وطني ذلك الحبّ الذي لا يتوقّف، وذلك العطاء الذي لا ينضب، أيّها الوطن المترامي الأطراف، أيّها الوطن المستوطن في القلوب أنت فقط من يبقى حبّهُ، وأنت فقط من نحبّ.

– الوطن شجرة طيّبة لا تنمو إلّا في تربة التّضحيات، وتسقى بالعرق والدّم. تشرّبت أرواحنا حبّ الوطن لتشتاق أرواحنا العودة إليه إن سافرنا، للقريب أو البعيد مطالبون بكلّ نسمة هواء ونقطة ماء تسلّلت إلى خلايا أجسادنا، مطالبون بكلّ خطوة خطَتها أقدامنا على كلّ ذرّة من تراب أرض وطننا الغالي، نحو تقدّم الوطن تخطوا، نحو رِفعة اسم الوطن تخطوا، وتشمّر عن سواعدها للدّفاع عن حمى وحدود أرض الوطن.

– الوطن هو المكان الذي نحبّه، فهو المكان الذي قد تغادره أقدامنا لكنّ قلوبنا تظلّ فيه.

– إنّ الجمال هو وجه الوطن في العالم، فلنحفظ جمالنا كي نحفظ كرامتنا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *